english

2024年度ソーシャル・イノベーション体験談

複雑化する社会課題へのアプローチとアントレプレナーシップ醸成

岡田 知久さん(2023年度イブニングコース入学)(国内食品メーカー勤務)


岡田 知久さん

なぜ,履修したか

私は新規ビジネス創出に興味はあり1年次に受講した「ソーシャル・アントレプレナーシップ」を通じて、社会課題の解決と経済利益の両立を目指すCSV(Creating Shared Value)という考え方に共感し、より深く理解し、実践的に学ぶため、本授業を履修しました。

授業で学んだこと

授業は大きく①講義形式によるインプット、②グループで新規ビジネス立案(アウトプット)の2つに分かれています。

①講義形式によるインプット
社会課題の特定からビジネスモデル構築までに活用するフレームワークを学びました。具体的には社会課題の当事者の感情・思考を可視化する共感マップ、社会課題を構造的に理解する氷山モデルやループ図、セオリーオブチェンジ、実際に自分達が考えるビジネスモデルを客観視するためのビジネスモデルキャンパス等、多くのフレームワークを学びました。また社会起業家・投資家を招いたゲスト講義もあり、実践的な視点を得るとともに、社会課題解決におけるマルチステークホルダー意識がより一層強まりました。

②新規ビジネス立案(アウトプット)
授業応募時にチーム結成が必要で、そのチームで解決したい社会課題に対し、授業で学んだフレームワークを活用してビジネスモデルを構築しました。最終的に社会起業家や投資家などの有識者の前でプレゼンを行い、評価を受けました。ここではダイレクトサービス(現場に直接介入する奉仕的活動)ではなく、システムチェンジ(問題を根本的構造に介入するアプローチ)を意識したソーシャルビジネスの設計が求められ、持続可能性、測定可能性、意図性含む6つの側面から評価する手法を学びました。

学んだ内容を今後どのように生かしていきたいか

この授業を通じて、特に①システム思考②リフレクションの習慣③アントレプレナーシップ(起業家精神)を養うことができました。

①システム思考:業務において関係するステークホルダーやそれぞれの影響関係を多面的に捉え、時系列で全体像を把握する力が向上しました。これにより、より効果的な対策を考えられるようになりました。

②リフレクションを行う習慣を身に付けたことで、自身の言動を振り返り、次に生かす習慣が身につきました。また、定期的に自分の価値観を見つめ直すことで、より主体的な行動が取れるようになっています。

③アントレプレナーシップが醸成したことで、新しいチャレンジに対して臆さず、周りの協力も得ながら進めていけるようになっています。また継続してソーシャルビジネスについての検討を実施しており、熊平先生や小林先生はじめ様々な方々にご指導いただき、アイディアのブラッシュアップを進めています。

最後になりますが、この授業を通じてご支援していただいた多くの方々、そして教鞭を取ってくださった熊平美香特任教授、小林敦先生および一緒に活動したメンバーに心より感謝申し上げます。

Approaches to increasingly complex social issues and fostering entrepreneurship

Tomohisa Okada

Why did you take this course?

I am interested in creating new businesses, and through the “Social Entrepreneurship class I took in my first year, I was deeply inspired by the concept of CSV (Creating Shared Value). This concept emphasizes solving social issues while simultaneously achieving economic benefits, which resonated strongly with me.

What I learned in the class

The class is divided into two main parts: (1) lectures for input and (2) group work for output in the form of new business planning.

(1) Lectures (Input)
We learned a series of frameworks that guide the process from identifying social issues to creating business models. Specifically, we explored:
・Empathy Map: To visualize the feelings and thoughts of those affected by social issues.
・Cultural Iceberg Model and Loop Diagram: To understand social issues structurally.
・Theory of Change: To map out long-term impact.
・Business Model Canvas: To objectively assess the business models we were considering.
In addition, guest lectures by social entrepreneurs and investors provided practical insights and enhanced our understanding of multi-stakeholder perspectives in solving social issues.

(2) Group work (Output)
Teams were required to be formed prior to applying for the class. Using the frameworks learned, each team developed a business model addressing a specific social issue. The course culminated in presentations made in front of social entrepreneurs, investors, and other experts, who provided valuable feedback.
Students were encouraged to design social businesses with a focus on system change—an approach that targets the underlying structure of problems—rather than merely providing direct services. Additionally, we learned to evaluate business models based on six aspects: sustainability, measurability, intentionality, and others.

how do you want to apply what you learned in the future?

Through this class, I was able to develop three key competencies: (1) systems thinking, (2) reflective practices, and (3) entrepreneurship.

(1) Systems thinking
I enhanced my ability to view problems holistically by considering the perspectives of various stakeholders and their interrelationships. This broader perspective has enabled me to propose more effective solutions.

(2) Reflective Practices
I cultivated a habit of reflection, allowing me to regularly assess my actions and words to improve continuously. By revisiting my values regularly, I have become more proactive in my approach.

(3) Entrepreneurship
The course fostered my entrepreneurial spirit, enabling me to take on new challenges with confidence and collaborate effectively with others. I am continuing to refine my social business ideas through ongoing discussions with Prof. Kumahira, Prof. Kobayashi, and other mentors.
Finally, I would like to express my heartfelt gratitude to Prof. Kumahira, Prof. Kobayashi, and all those who supported us throughout this course, as well as to my teammates for their invaluable cooperation and insights.

ABSのトップページへ