鈴江 佑輝さん(2023年度イブニングコース入学)(地方公共団体勤務)
私がSDGsコミュニティ・マーケティングを受講した理由は、行政の課題解決に向けて、マーケティング手法を活用しながらSDGs企画を構想し、それを提案・実行に結びつける新たな体験を得ることができると考えたためです。
私自身、首都圏の地方公共団体職員として働いているのですが、人口減少や地域コミュニティの希薄化といった将来的な課題に直面しており、地域の持続可能性を意識した政策の重要性を強く感じています。地域の持続可能性を確保するためには、様々な関係者と連携して価値を創造し、それを市民に共感してもらう形で提供し続けることが必要となります。
そのためには、各関係者の立場や役割を理解し、協働することが不可欠です。一時的な施策に終わることなく、持続可能な価値を創造し続けるための方法を体験したいと思い、この「SDGsコミュニティ・マーケティング」を履修することを決めました。
2024年度の授業では産学連携先の1つである、サッポロホールディングス株式会社・サッポロビール株式会社の皆様のご協力のもと、SDGsコミュニティ活動の戦略と施策を構想策定し提案を行いました。具体的な提案を行うために、ホールディングスが持つ各事業会社の活動内容からビール業界のSDGsにおける動向をリサーチしたことに加え、実際に恵比寿ガーデンプレイスの「YEBISU BREWERY TOKYO」にも足を運び、企業のプロモーション現場・現状について身をもって体験しました。これらを踏まえたことで、グループメンバー間の意見交換が活性化し、多くの人が共感できるような活動の提案に繋がったと感じています。
構想から提案まで一連の流れを通じて感じたことは、企業が「地域社会を良くしたい」という強いパッションを持っていることです。そのパッションを実現させるためには、施策において論理と共感が両立することが重要だと考えています。両輪がバランス良く作用することで、関係者が共有価値を見出し、持続可能なパートナーシップを築くことができると感じました。
また、現職で抱えている行政上の課題を解決するための施策も意識しつつ、企業との連携を考えたことが印象に残っています。日々の業務では、SDGsに対する意識はあっても、具体的な企業リサーチや施策設計にまで踏み込むことは難しいため、授業という枠組みで挑戦することで新しい価値を創造するための試行錯誤ができました。
本授業を通じて得た学びを、地方公共団体職員として、SDGsを意識した政策を推進し、地域の産業や市民に対して積極的に行動を促す役割を果たしていきたいと考えています。さらに、私自身も地球市民の一人として、「何ができるか」「何をすべきか」を常に考えながら、地域や社会から「共感」を得られるように行動していきたいと思います。
最後になりますが、SDGsコミュニティ・マーケティングの授業にご協力くださった連携企業の皆様、そして教鞭を取ってくださった宮副先生、および一緒に活動したメンバーに心より感謝申し上げます。
I took the SDGs and Community Marketing module because I thought it would give me new experiences in conceptualizing SDG initiatives, utilizing marketing methods to solve governmental issues, and proposing and implementing such plans.
As an employee of a local government in the Tokyo metropolitan area, I am facing future challenges such as population decline and the dilution of local communities, and I strongly feel the importance of policies that consider local sustainability. To ensure the sustainability of the region, it is necessary to create value in cooperation with various stakeholders and continue providing it in a way that citizens can empathize with. To achieve this, it is essential to understand the position and role of each stakeholder and collaborate with them. I decided to take SDGs and Community Marketing because I wanted to experience how to continue creating sustainable value rather than relying on temporary measures.
In the 2024 class, we conceptualized and proposed strategies and measures for SDG community activities with the cooperation of Sapporo Holdings Ltd. and Sapporo Breweries Ltd., one of our industry-academia partners. To make concrete proposals, we researched SDG trends in the beer industry based on the activities of each company within the holdings. We also visited YEBISU BREWERY TOKYO at Yebisu Garden Place to experience firsthand the current state of corporate promotions. These experiences helped stimulate the exchange of ideas among group members, leading to proposals for activities that many people could relate to.
What I felt throughout the entire process, from conception to proposal, was the company’s strong passion for “improving the local community.” To realize this passion, I believe it is important to balance logic and empathy in the proposed measures. When these two elements are in harmony, the people involved can find shared value and build sustainable partnerships.
Additionally, I was impressed that we considered collaboration with companies while keeping in mind solutions for the administrative issues we face in our current positions. In my daily work, although I have an awareness of the SDGs, it is difficult to dive into specific corporate research and policy design. By taking on these challenges within the framework of the class, I was able to engage in trial and error to create new value.
As a local government official, I would like to use the knowledge gained from this class to promote SDG-conscious policies and play a role in actively encouraging local industries and citizens to take action. Furthermore, as a global citizen, I want to always think about “what I can do” and “what I should do” and act in ways that gain “empathy” from the community and society.
Lastly, I would like to express my sincere gratitude to the partner companies that cooperated with the SDGs and Community Marketing class, as well as Professor Miyazoe for his guidance, and the members who worked alongside me.