安髙 早紀さん(2022年度デイタイムコース入学)
入学前から、マーケティングについての学びを追求したいという気持ちがありました。
必修科目や選択科目の講義でもマーケティングを学ぶ事は出来ますが、青山アクションラーニング科目のMPPは半年間という長期に渡り、サービス開発から提案までを一貫して行うプログラムなので、マーケティング全般の要素を学べると思いました。
また、グループワークで自らがサービスを作る経験が出来るので、能動性も鍛えたいと考え、受講を希望しました。
私にとって、ビジネススクールで学ぶ論理的思考力とは離れたデザイン思考を取り入れた授業で学ぶ事は非常に有意義な経験となりました。
サービスデザインのプロセスを辿ったサービス生成から提案を行うにあたり、必要となる思考・態度、状況判断等が影響しており、それらを実践的に学ぶ事で、毎回の授業で様々な観点から新たな学びを享受しました。
中でも私が印象に残っている事は、サービスデザインの過程で、ネガティブ・ケイパビリティという現段階では答えが出ない、対処できない事態を耐える力を経験的に学べた事、そしてその状況下でのデザイン思考・態度がいかなるものかを学び実践していく中で、新たな考えや視点を見つける感覚を掴めた事です。
ネガティブ・ケイパビリティを経たアイデア展開を知るまでは、いかに効率的、合理的に物事を進められるのかが重要であると考えていたため、当初はこの状況に違和感と苦しさを覚えていました。しかし、この状況下を経る事で、1つの事象に対する他の人の意見を聞き視野を広げ、話し合いをする中でこれまでにない新しい考えが生まれると学び、最終的なアイデアにまとまった時は納得感もより強いものとなりました。
それを強く実感したのは、ユーザーインタビューに始まりサービス作成まで行ってから、再び最初の作業に戻り1からサービス生成をした時です。
当初は「ここまで来たのに根本的に崩す必要があるのか」とそれまで積み重ねてきた事へ不甲斐なさを抱きましたが、一度自分たちで作成したサービスを崩し、再びインサイトの深掘りからサービス作成を行う過程を経て、これまでとは異なる視点で物事を見る想像力、知らずのうちに構築された先入観や固定概念をあえて疑い、考えを切り替える力が鍛えられていきました。同じ事象に対しても、全くの新しい見方が出来るようになるにつれて、楽しさを覚えるようにもなりました。結果、1回目は企画者視点に偏りがちでしたが、2回目はよりユーザーの想いに寄り添ったサービス生成へ繋がり、意識次第でこんなに見方が変わるのかと驚きました。
ここで得た学びは、意見や考えをその場で善し悪し決めずに受け入れ、それらを1つのアイデアへ醸成していくための話し合いや思考力が重要だという事です。
そして、「1度作成したサービスを崩し、再び作成する」というデザイン思考・態度を基軸とした発想や、その間のネガティブ・ケイパビリティを通じてでしか得られない成果物があると実感し、それまで行ってきた事への必然性をMPPでの経験から強く学びました。
私は4月から新社会人になります。MPPを通じて自身への学びとして最も影響を与えた常識に縛られない柔軟性を持ちながら、日々学びを吸収し新たな知見を持ちながら成長していく姿勢を持っていきたいです。
私は講義当初、グループワークで自分の意見が論点からずれているのではないか、グループの足を引っ張ってしまったらどうしようかと、目の前の課題に対して持つ自身の考えや発言内容に自信がありませんでしたが、後半のグループワーク時に自分で頭の中を整理するために書いた図が、話し合いの発展に繋がった出来事がありました。この些細な考えのアウトプットが話し合いの発展に繋がる経験を通じて、自分の価値観や常識の中で善し悪しを判断する事で自己完結せず、それを積極的に周囲へ発信していく重要性を実感し、大きな成長と自信に繋がりました。
そのため自身も周囲の意見や考えの善し悪しを判断せずに受け入れ、それらを良い方向へ醸成していくための思考力と柔軟性を高めるために、講義で学んだ問題自体を疑うデザイン態度や今ある問題へ対する解決能力を高めるためディシジョン態度の両方を持ち、ビジネスの面で多様な経験を積み重ねいきたいです。
Saki Yasutaka
Before entering the school, I wanted to learn about marketing.Although it is possible to learn marketing through required and elective courses, I thought I could learn elements of marketing in general through the Aoyama Action Learning MPP, a six-month-long program in which students work on everything from service development to proposals.
I also wanted to take this course because I wanted to develop my active skills through the experience of creating services by myself in group work.
For me, it was a very meaningful experience to learn in a class incorporating design thinking, which is far removed from the logical thinking skills learned in business school.
The thinking, attitude, situational judgment, etc. required in making proposals from service generation following the service design process had an impact, and by practically learning these, I enjoyed new learning from various perspectives in each class.
What impressed me the most was that in the process of service design, I was able to train and learn experientially the ability to endure negative capability, a situation that cannot be answered or dealt with at this stage, and in learning and practicing what design thinking and attitudes are like under such circumstances, I was able to gain a sense of finding new ideas and perspectives. I was able to grasp the sense of finding new ideas and perspectives as I learned and practiced what design thinking and attitudes are like in such situations.
Until I learned about idea development through negative capability, I had thought that how efficiently and rationally things could be done was important, so I felt uncomfortable and bitter in this situation at first. However, by going through this situation, I learned that new ideas could emerge through listening to other people's opinions on a single event, broadening my viewpoint, and discussing the issue, and I felt a stronger sense of satisfaction when we finally settled on a final idea.
I felt this strongly when, after starting with the user interviews and creating the service, we went back to the beginning and created the service from scratch.
At first, I felt a sense of inadequacy about what we had accumulated up to that point, thinking, "Why do we need to fundamentally break down the service when we have come so far? Through this process, we developed the imagination to see things from a different perspective, dare to doubt preconceptions and stereotypes we had unknowingly constructed and switch our thinking. As I began to see the same event in a completely new light, I began to enjoy the experience. As a result, the first session tended to be biased toward the planner's point of view, but the second session led to the creation of services that were more closely aligned with the user's thoughts and feelings.
What I learned here is that it is important to accept opinions and ideas without deciding on the spot, and to have the ability to discuss and think in order to foster them into a single idea.
I also realized that there are deliverables that can only be obtained through the negative capability of "breaking down a service that has been created once and creating it again," a conception based on design thinking and attitude, and during this process, I strongly learned the inevitability of what I had been doing through my experience at MPP.
I will become a new member of society in April, and I want to be flexible and not bound by common sense, which is the most influential thing I have learned through the MPP, I want to absorb learning daily and have an attitude of growth with new knowledge.
At the beginning of the lecture, I was not confident in my ideas and comments on the issues at hand, wondering if my opinions were off-topic in the group work or if I was dragging the group down, However, during the group work latter half of the session, I drew a diagram to organize my mind, which led to the development of the discussion. Through this experience, I realized the importance of not being self-contained in judging what is right or wrong based on my values and common sense, and actively communicating this to those around me, which led to significant growth and confidence. Therefore, to improve my thinking ability and flexibility to accept the opinions and ideas of those around me without judging whether they are good or bad and to foster them in the right direction, I would like to have both the design attitude to question the problem itself that I learned in the lecture and the decision attitude to improve my ability to solve existing problems and to accumulate diverse experiences in the business field. I would like to accumulate a variety of experiences in terms of business.