秋山 将次郎さん(2022年度イブニングコース入学)(有限責任 あずさ監査法人勤務)
私は、青山ビジネススクール(ABS)への入学を決めたときから、このマネジメント・ゲームを履修することを決めていました。私がABSへの進学をした理由は、経営を学びたいという思いであり、この科目は座学等で学んだことを実践として生かし、経営を経験できる場であったためです。業務の繁忙期と重複するため、履修を悩むこともありましたが、やはり当初の想いである経営を学びたい・経験したいという思いで履修を決めました。
この科目は、架空の時計メーカーが世界に5社存在し、その1社の3年間の経営を株主から委託され、アメリカやウクライナ・中国等世界の他のビジネス・スクールの学生と経営成果を競うものです。過去や現在の市場の動きから、毎四半期自社戦略を決定し、その結果を基に他社の戦略の想定と自社の取るべき戦略を決定するとともに、取締役会への業績報告を行います。これを3年間繰り返していきます。
この科目から学んだことは、ここでは書ききれないくらい数多くありますし、それらは“経験”として私の血となり、肉となっています。
このゲームはやっていることは至って単純です。ゲーム開始前に、3年間の経営目標・事業計画及び各役員(CEO、CFO、CMO、CTO等)の人事評価制度を決定し、ゲーム開始後は、市場及び他社の分析、自社の戦略(マーケティング戦略・生産計画・財務戦略等)の検討、社外取締役への業績報告と翌期の戦略の提案をするだけです。そのため、単純に毎四半期戦略を決定し、その結果を見て、次の戦略を決めるというものだけであれば、大した学びもないと思います(増えた、減った、勝った、負けた等の感想程度)。しかし、この科目から得られる学びを一番深くしているのは、取締役会の存在だと思います。ABSの学生5名に加え、ABSのOB・OGの方5名が社外取締役として参加され、その社外取締役に毎四半期業績等を報告するとともに、毎年取締役会が開催され、その期の業績とこれからの戦略について、説明が求められます。社外取締役に対して、説明責任を果たすためには、自身の意思決定にデータや理論的な背景が必ず必要になりますし、社外取締役からの質問も複数の視点から来るので、論理力やその場での対応力も求められます。社外取締役の方は、マネジメント・ゲームを経験され、かつ、実ビジネスでもご活躍されている方なので、考えていなかった角度からのご指摘も頂くこともあり、本当に苦労します。しかし、その中でも自分達の選択に自信を持っているからこそ、なんとか伝えよう・説得しよう・質問に答えようと準備し、考え、もがくことが一番の経験であり、最大の学びだと思います。
当然、各自が自身の責任を果たすために、各役員の立場での視点・考え方を学べますし、役員としての気持ちも経験することができると思います。CEOとしては、ときにはミクロに落ちることもありますが、常に俯瞰的に市場の動きとチームの状況を見ることを意識していました。「社長は孤独」と言いますがその気持ちはわかる気がします。
各役員で学べることは少しずつ異なりますが、この科目から全員が学べることは、企業価値向上を目指し自分達で戦略を決定するために、その選択に対する株主や社外取締役への責任を果たすために、全員が考え、さらに複数の視点から考え、多くの選択肢の中から最善なものが何かを考え続け、もがき続けるという“経験”だと思います。そして、この経験は他の講義では得られないものだと強く感じます。
この科目やABSを通じて感じているのは、やはり会社は生き物であり、動き続けるものであり、ただ、その根底には必ずヒトがいるということを改めて感じています。私は立場上、クライアントの役員の方々とディスカッションする機会やご相談を頂く機会があります。相手の方が何をお考えなのか、どういう気持ちでいらっしゃるのかを少しでも理解し、寄り添っていきたいと考えています。
また、苦しみながらも考え続け、他では得られない経験共にしてきた仲間ができたことは、今後の私の大切な財産だと思います。
最後になりましたが、この貴重な学びと経験を与えて下さった岩井千明教授や福井一枝先生、社外取締役の皆様、Carnegie Mellon University, Tepper School of BusinessのDavid Lamont 先生、カーネギーメロン大学をはじめとした各国のマネジメント・ゲームに参加された学生の皆様に心よりの感謝を申し上げます。本当に貴重な機会を有難うございました。
Management Game, Shojiro Akiyama, Azsa LLC, 2022 cohort, Evening Course
I have decided to take this management game course as soon as I enrolled in ABS. I chose to pursue my studies at ABS because I wanted to to learn about business, and this subject provided an opportunity for me to apply what I had learned in classroom lectures and get experience in the field. I was initially concerned about taking the course because it overlapped with the peak season in my work, but eventually I decided to continue with this course because I still held onto my initial desire to learn and experience business.
In this course, there are five fictitious watch manufacturers in the world, and the students are entrusted by shareholders with the management of one of them for three years, competing against students from other business schools around the world such as the United States, Ukraine, and China. We make quarterly decisions on our company's strategy and determine the assumed strategies of other companies based on the past and current market trends,. We also report our performance to the board of directors. This process repeats for three years.
This subject taught me so many things that I can't put them all here, and these experiences have become part of me and my understanding.
This game may appear simple to play. Before the game starts, we determine the three-year management goals, business plans, and a personnel assessment evaluation systems for each officer (CEO, CFO, CMO, CTO, etc.). Once the game starts, all we have to do is analyze the market and other companies, discuss our own strategies (marketing, production, finance, etc.), report our performance to external directors, and propose strategies for the next period. So, if we were just making quarterly decisions, observing the results, and deciding the next strategy, I don't think there would be much learning (beyond simple impressions such as "increased" or "decreased" or "won" or "lost").
However, the most profound learning in this subject comes from the presence of the board of directors.
In addition to the five ABS students, five ABS alumni serve as external directors. We report our quarterly performance to them, and each year a board of directors meeting is held where we explain our performance for the period and our future strategies. To fulfill our accountability to the external directors, we always need data and theoretical background for our decision-making. Furthermore, as external directors ask questions from multiple perspectives, we also need logical and adaptive capabilities. These external directors are individuals who have experienced management games and are active in real business, so they provide feedback from the angles we may not have considered, making it truly challenging. However, it is through this process that we gain confidence in our choices, prepare to convey our thoughts, convince others, and respond to questions. It is the ultimate experience and the greatest learning opportunity.
Of course, each of us learns from the perspective and thinking of each officer role, as well as the sentiments that come with being in those positions. As a CEO, there were times when I had to focus on the micro details, but I always kept in mind to constantly observe the market trends and the team's situation from a broader perspective. It is often said that "the president/CEO is lonely," and I can understand that feeling.
The things each officer can learn may differ slightly, but what everyone can learn from this subject is the experience of continuously thinking and struggling to make decisions that aim to enhance the company's value. We must meet our responsibilities to shareholders and external directors by evaluating numerous views and always pondering the greatest selection among several alternatives. I am sure that this experience cannot be replicated in other courses.
This this course and the experience at ABS have reminded me that companies are living entities, constantly moving and evolving, but that there are always people at the root of it all. Because of my position, I have the opportunity to discuss and receive advice from clients' executives. I want to understand as much as possible about what they are thinking and experiencing, so that I can support them to the best of my ability.
Furthermore, I also believe that the friendships I've formed, with people who have persevered through adversity and shared experiences that cannot be gotten elsewhere, will be a valuable asset to me in the future.
Lastly, I would like to express my sincere gratitude to Professor Iwai, Professor Fukui, the external directors, Professor Lamont, and all the students who participated in the management games from various countries, including Carnegie Mellon University. Thank you all for providing me with this invaluable opportunity.