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2023年度ビジネス・プランニング体験談

「ビジネス・プランニングでの授業を通じて、MBA仲間と会社を立ち上げてみませんか?」

千賀 知之さん(2022年度イブニングコース入学)(重工業メーカー勤務)

千賀 知之さん

なぜ履修したか

人生100年時代、昨今日本政府がリスキリングを奨励するのも雇用の流動化促進だけではなくスタートアップを活性化させたいというメッセージも込められており、今後起業ブームは更に加速するでしょう。私も長年会社勤めをしていますが、かねてより起業には関心を持っていましたが、なかなかキッカケがないと難しいところです。そんな折、ビジネス・プランニングの履修要項と出会いました。MBA仲間とともに起業のシミュレーションができる。「これだ!」と、志を共有する4名で参加を決意しました。

授業で学んだこと

授業には4人1組のチームを作ってエントリー。メンバーそれぞれの人生経験と1年次に学んだMBA知識を総動員し、半期をかけて新規事業案を練り上げていきます。6分間のピッチプレゼンを行い、至らぬ点はQ&Aで突っ込まれ、修正して深堀りして時には事業案そのものを見直して次回プレゼンに臨みます。このプロセスを繰り返すことを「壁打ち」といい、回数を重ねることで事業案とプレゼンスキルが磨かれていきます。授業の後半戦では毎回異なるプロのベンチャーキャピタリストが招聘され、本気の厳しい評価をもらいます。最後の授業回は公開プレゼンで締め括られ、リスナー投票で最優勝チームが決められます。期末レポートでは事業案を元に作成する事業計画書を提出します。

新規事業というと目新しさに目を奪われがちですが、それ以上にリアルな実現性が求められ、このバランスが実に玄妙です。事業案をビジネスモデルキャンパスに落とし込んで5W2Hによる解像度を上げていきますが、Why you? Why now?の質問に即答できなければ事業案はいつまでも自分たちのものにはなりません。原体験との繋がり、メンバーの技能、社会への提供価値、事業の市場性、マーケティング戦略等々、一貫したストーリーを構築することが説得力に繋がり、事業案に血が通っていきます。

我々のチームでは日本の労働人口が減少していくからこそ増加著しい外国人労働者市場に着目、メンバーに現地ネットワークを持つモンゴル国籍の者がいる強みを活かして、高度モンゴル人人材を大田区の中小企業に紹介する事業案を掲げました。区役所、企業経営者、人材紹介会社、JICA、ハローワーク等々、ABSの名刺を片手に多くのインタビューを行い、果ては求職者の生の声を聴くべく弾丸ウランバートルツアーを敢行しました。フィールドワークは準備が重要で手間もかかりますが、現場の声を聴く度に自分たちの事業案が社会から求められている確信を得ることができ、大きな励みとなりました。

学んだ内容を今後どのように生かしていきたいか

授業終了後もメンバーの木本さん、ガルさん、本田さんと活動を継続、年末に登記を完了させて開業に向けての準備を進めています。最初はよちよち歩きであった事業案が授業を通じて成長を遂げ、実際に起業プロセスを体験できたことは貴重な経験です。今後も様々な課題に直面するとは思いますが、各業界のプロフェッショナルが集っているABS同期及び先輩・後輩ネットワークは心強い財産です。

ビジネス・プランニングはABSの名物授業です。昼の仕事と通常の授業をこなしながらの挑戦は一言では言い表せない負荷を伴いますが、集大成としてアウトプットの限りを尽くせる絶好の機会であることは間違いありません。

受講を考えている皆さま、世代/職業/職種/国籍と、バックグラウンドが異なるMBA生4人が真剣に取り組むのですから、必ずや素晴らしい新規事業案が生まれます。生みの苦しみを存分に楽しんでください。


Business Planning

Why not start a company with your MBA fellows after taking the business planning class?

Tomoyuki SENGA(2022 / Evening Course)(Manufacturer / Heavy Industry)

Why do I enroll in this course?

In the era of 100-year lifespans, the Japanese government's emphasis on reskilling goes beyond promoting job mobility. It also sends a message of encouragement to startups, anticipating an even greater surge in entrepreneurship in the future. While I have always interested in starting my own business, it can be challenging to take the first step without an inspiration. That's brought me to the syllabus for the Business Planning course. The prospect of simulating a startup with my MBA fellows sounds appealing to me, and I decided to participate with other like-minded four fellows.

In class, students form teams of four and register. They organize their efforts during the semester to design a new business plan, leveraging each member's life experiences as well as the MBA knowledge gained in their first year. They give 6-minute pitch presentations in which flaws are exposed through Q&A, resulting in modifications, deeper analysis, and sometimes even reevaluation of the business plan itself before the next presentation. This iterative process, known as 'wall batting,' polishes both the business plan and presentation skills through repetition. Throughout the second half of the course, many expert venture capitalists are asked to conduct rigorous evaluations. The final session concludes with a public presentation, in which audience members vote to determine the winning team. At the end of the semester, students submitted a business plan paper.

In our team, we focused on the rapidly growing Japanese foreign labor market, which important given Japan's decreasing workforce. We suggested a business plan to introduce highly competent Mongolian personnel to small and medium-sized firms in Ota Ward, leveraging the strength of having a team member with Mongolian nationality and a strong local network. We conducted multiple interviews with stakeholders, including ward offices, business owners, recruiting agencies, JICA, and Hello Work, using ABS business cards. We even took a whirlwind tour of Ulaanbaatar to hear the unvarnished voices of job seekers. While fieldwork required extensive preparation and effort, each time we listened to the voices on the ground, we gained confidence that our business proposal was indeed needed by society, which served as a great motivation for us.

After the end of the class, my team members, Mr. Kimoto, Mr. Gal Erdene, and Mr. Honda, continued their activities by completing the registrationwith the Tokyo Legal Affairs Bureau in and proceeding with preparations for opening the business. The initial business plan has evolved, and the experience of going through the entrepreneurial process is invaluable. While we anticipate facing various challenges in the future, the ABS cohort, consisting of professionals from various industries, along with the senior and junior network, is a valuable asset and a source of support.

Business Planning is a signature course at ABS. Balancing daytime jobs with regular classes is undeniably demanding, but it also presents an exceptional opportunity to showcase everything you have learned. To those considering this course, I encourage you to take on the challenge. With four MBA students from all generations, occupations, job types, and nationalities, you are guaranteed to create an outstanding new company plan. Enjoy the pain of creating.

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