齊藤 亮さん(2022年イブニングコース入学)
最近では、サステナビリティ経営やESG投資への関心が高まり、株式市場でも企業の財務情報だけでなく非財務情報(CSR、ESG、SDGs活動)に注目が集まっています。企業が持続的に価値を向上させるためには、株主や機関投資家などに適切に企業の価値を伝え、正確に評価してもらい、サポートしてもらえる信頼関係を築く必要があります。これについてどのようにコミュニケーションをとるべきか、企業がステークホルダーの信頼を得るためのコミュニケーションの本質を学ぶために、私はACCを履修しました。
ACCでは、インベスターリレーションズ、コーポレート・ガバナンス、役員報酬、サステナブルファイナンス、財務情報や非財務情報(CSR、ESG、SDGs活動)、統合報告書の最新トピックなど、様々な分野が対象となります。講師陣は各分野で豊富な実務経験や学識を持っており、最新のグローバル資本市場の動向や知識を学ぶことができます。授業の前半では各分野の基本を講義で学び、後半では講師とディスカッションを行い、思考を整理し、新しい気づきを得るのに役立ちました。
CSR、ESG、SDGs活動は、企業が社会的責任を果たし、持続可能なビジネスを追求するために重要です。これらの活動を通じて、企業は株主・投資家に対してサステナビリティの重要性を伝え、企業価値や経済・環境・社会への影響を明確に説明できます。また、企業理念に基づき、どのような付加価値を提供し、企業価値の向上につなげていくのか、そのために何を重要視し、実行するのかについて、ストーリーとして伝えてステークホルダーの信頼を得る考え方を学ぶことができました。
最終発表では、学んだ知識を使って、IR担当者や株主・投資家の視点でプレゼンテーションを行いました。私は株主・投資家の立場を想定し、企業の有価証券報告書や統合報告書、サステナビリティ報告書などを分析して、企業の財務・非財務情報に基づいて改善提案をまとめ、発表しました。これを通じて、企業価値を評価するスキルを身につけることができました。一方、IR担当者の立場では、株主や投資家からの提言や意見に対して、企業の戦略や活動を考慮しながら的確にコメントする難しさを感じました。IR担当者は、株主・投資家との対話を柔軟かつ効果的に進め、お互いの理解を深め、発生した問題に向けて改善に取り組むことが重要であることを学びました。
学んだコミュニケーションの本質を活かし、企業のCSR、ESG、SDGs活動などを企業価値の向上につながるストーリーとして伝えることで、ステークホルダーとの信頼を深めるコミュニケーション戦略を構築できるビジネスリーダーになれるように、これからも一層努力し、スキルを磨いていきたいと考えています。
ACC(Advanced Corporate Communication)、Ryo Saito、2022, Evening Course
Recently, interest in sustainability management and ESG investment has increased, and attention has been focused not only on corporate financial information but also on non-financial information (CSR, ESG, SDGs activities) in the stock market. For a company to sustainably increase its value, it needs to transmit its value to shareholders and institutional investors properly, have them evaluate the company accurately, and build trust to gain their support. I took ACC to learn how to communicate with stakeholder and the essence of communication for companies to gain the trust of their stakeholders.
ACC covers various areas, including investor relations, corporate governance, executive compensation, sustainable finance, financial and non-financial information (CSR, ESG, SDGs activities), and the latest topics in integrated reports. The instructors have rich practical experiences and academic knowledge in their respective fields, allowing students to learn the latest global capital market trends and knowledge. In the first half of the class, we learned the basics of each field through lectures, and in the second half, we had discussions with the instructors, which helped us organize our thoughts and gain new insights.
Activities related to CSR, ESG, and SDGs are essential for companies to fulfill their social responsibilities and pursue sustainable business. Through these activities, companies can communicate the importance of sustainability to shareholders and investors and clearly explain their corporate value and impact on the economy, environment, and society. In addition, based on our corporate philosophy, I could learn what corporations could convey a story about what kind of added value they could provide, how they can improve their corporate value, and what they will prioritize and implement to gain the trust of their stakeholders.
In the final presentation, students used the knowledge and skills they had learned to give a final presentation from the perspective of IR officers, shareholders, or investors. Assuming the position of shareholders or investors, I analyzed the company's annual, integrated, and sustainability reports. I presented improvement proposals based on the company's financial and non-financial information. These experiences taught me the knowledge and skills to evaluate corporate value. On the other hand, as IR manager, I found it difficult to accurately comment on proposals and opinions from shareholders' and investors' perspectives while considering the company's strategies and activities. It is vital for IR officers to flexibly and effectively engage in dialogue with shareholders and investors, deepen mutual understanding, and work to improve any issues that arise.
I will continue to use the essence of communications I have learned to convey the company's CSR, ESG, SDGs activities, etc., as a story that leads to increased its corporate value. I am eager to become a business leader who can establish a communication strategy that deepens trust from stakeholders. I would like to work even harder and hone my skills.