2024.04.04

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竹田 琢助手の論文が日本質的心理学会発行の「質的心理学研究」に掲載されました

竹田 琢助手

竹田 琢助手

「質的心理学研究」(日本質的心理学会)に竹田琢助手の執筆した論文「学生は雑談することによって何をしているのか?——授業内グループワークにおける雑談の相互行為分析」が掲載されました。

本論文では、大学の授業で行われるグループワークで行われる雑談に注目し、学生は雑談を通して何をしているのかを明らかにするため、相互行為分析(会話分析)の手法を用いて分析を行いました。その結果、学生はグループワークを全員が参加できるものにするために雑談を利用している可能性が示されました。

論文はJ-STAGE上で公開されていますので、下記URLからどなたでも閲覧・ダウンロードすることが可能です。なお、本論文はJSPS科研費23K18876の助成を受けたものです。

論文「学生は雑談することによって何をしているのか?——授業内グループワークにおける雑談の相互行為分析」(J-STAGE)

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jaqp/23/Special/23_S133/_article/-char/ja

日本質的心理学会発行の本「質的心理学研究」の画像

Research Assistant Taku Takueda's paper has been published in the Japanese Journal of Qualitative Psychology

The Japanese Journal of Qualitative Psychology (Japanese Association of Qualitative Psychology) has published an article authored by Taku Takueda titled "What Are Students Engaged in Small Talk Doing? : Analysis of Small Talk Interaction During In-Class Group Work".

In this paper, I focused on small talk that takes place during group work in university classes, and analyzed it using the method of interaction analysis (conversation analysis) to clarify what students are doing through small talk. The findings suggested that students may be using small talk to make the group work more inclusive for all participants.

The paper is available on J-STAGE and can be viewed and downloaded by anyone from the URL below. This paper was supported by JSPS KAKENHI Grant Number 23K18876.

"What Are Students Engaged in Small Talk Doing? : Analysis of Small Talk Interaction During In-Class Group Work"(J-STAGE)

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jaqp/23/Special/23_S133/_article/-char/ja

日本質的心理学会発行の本「質的心理学研究」の画像